علشان هدف حياتك ميطلعش تسلل

• علشان هدف حياتك ميطلعش تسلل

ياااه , ايكا :+D , فيه جزء من عمري ضاع هنا ياخونا , صعب افرط فيه كده واسيبه , يمكن الموضوع ده محدش هيقرأه بس قشطة , من هنا ترعرعت والى هنا سأعود دوماً للفضفضه :+D

كنت جاي اتكلم فى موضوع ممل كالعاده , موضوع شائق , يلمس كل واحد مننا , يلمس طموحاته واهدافه , يلمس تكوينه وخاصة لأن فى احيان كتير الواحد بيقفش ومبيكونش عارف هو عاوز ايه او هو بيعمل ال بيعمله ليه ؟!

هو انا ليه بضيع نص حياتي اتعلم حاجه غالبا مش هتفيديني , او ليه بضيع النص التاني من حياتي فى انى بشتغل فى حاجه لمجرد توفير فلوس يعنى ؟ طب ليه كده ؟
      لو انت عندك المشكله دى ف فأعتقادي ان معنى اكلام ده انك معندكش هدف وده شئ مش كويس , طب ايه هو الهدف ده اصلا ؟
      الهدف يا سيدي الفاضل ان يكون عندك خطه او خطوات محدده علشان تحقق انجاز او حلم بتحلم توصله , بس ده مش مجرد حلم والسلام كده

وبالتالى لو انت فعلا حاطط هدف معين , معتقدش انك هتقعدى تشتكي , بالعكس انت هتكون شايف ان كل حاجه من ال انت بتعملها فى حياتك ليها معنى وبتساهم بجزء فى تحقيق هدفك ده
      طب ايه بقى حوار الوسيله ده , مشكلة الوسيله يا سيدي ان فيه ناس كتير بتضل وفى وقت معين الوسيله ال من خلالها بيتحقق الهدف ال كانت عاوزاه بتتحول هى لهدف بحد ذاته !, ازاي يعنى ؟
      يعنى لما تلائي واحد هدفه انه يجمع فلوس , او واحد هدفه انه يتعلم لمجرد التعلم , ال هو , طيب انت هتجمع فلوس طيب وبعد كده ؟ هتتعلم وتبقى احسن واحد فى الدنيا , طيب وبعد كده ؟
      ماهو لازم تنجز حاجه فى مستقبلك يعنى لأما كده مش هتتجوز البنت لا ف يوم ولا فى شهر ولا ف سنه :+D

فالخلاصه انك لازم تحدد اهدافك فى الحياه وتكون صريح مع نفسك , لازم تفتكر دايما اهدافك ومتخليش حاجه تانيه وسطيه تاخد مكان الهدف ده , متضيعش عمرك فى انك تشتكي , كتير عندهم نفس ظروفك , بس فيه جزء منهم راضي وقنوع لأنه عارف انه هيوصل لل هو عاوزه , فليه بقى ؟ ليه ؟ها ليه بتتعب نفسك وتتعبنا معاك ؟
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
      ---------------------------------------
      اليأس خيانه ..
    • طيب معلش في سؤال .. هو اية الهدف الي هو مش وسيله في حد ذاته و ينفع هدف في نفس ذات الوقت :+D
      لما الفلوس والتعليم الاتنين وسيلة .. امال فين الهدف :euh:
      الأكل مثلا :6546:
      عشان متقولش اني بضيع وقتي في تفاهات :D
      انا مش متذكرة ايكريام دي خالص بس الفكرة اني حلمت امبارح بى اني عملت موضوع وحد دخل رد
      مش عارفة ايه جابها في الحلم بس يمكن الواحد عنده حنين لايام ال 16 سنة عشان يبني من اول وجديد :cry:
      يلا طولت في البوست هضغط اعتماد دلوقت
      :monster:
    • المقصود ان شتان الفرق بين العلم لنهضة الامه او احراز تقدم للبشريه وبين العلم علشان الواحد ياخد شهاده يتجوز بيها.
      كلاهم علم لكن احدهم فقط هو المؤثر .
      لا مش محتاج اقول انك بتضيعي وقتك فى تفاهات يا استاذه علا :D ..

olaa wrote:

انا مش متذكرة ايكريام دي خالص بس الفكرة اني حلمت امبارح بى اني عملت موضوع وحد دخل رد
      مش عارفة ايه جابها في الحلم بس يمكن الواحد عنده حنين لايام ال 16 سنة عشان يبني من اول وجديد :cry:
      اليأس خيانه ..
    • مش لائى wrote:

المقصود ان شتان الفرق بين العلم لنهضة الامه او احراز تقدم للبشريه وبين العلم علشان الواحد ياخد شهاده يتجوز بيها.

olaa wrote:

مش شرط ممكن التعليم يبقا هو في حد ذاته هدف متجدد علطول عاوز اتعلم ومش شرط عشان الامه او احراز تقدم .. ممكن يبقا عشان الشخص نفسه
      بعدين انا توهت هو الكلام علي اية ومين بيودي فين :D !!
      واه انا مابيضيعش وقتي في تفاهات واه انا استاذة .. :P
      :monster:
    • التعليم الفاشل اللي خلي كل المسلمين فاشلين و يخرجو عن ذينهم و تاريخهم و قوميتهم و حتي لغتهم كيف تقول تعليم قول تخريب في زمننا الذهبي صعدو الكثير من الابطال في كل المجلات لانه كان يوجد حافز و تعليم إسلامي صحيح البعض لديهم فكرة ان العلم في الإسلام هعو مجرد قراءة و درراسة و حفظ القران بل العكس يتم زرع القيم الاخلاقية و الحضارية في الطفل لتكون قاعدة متينة له لتحقيق طموحاته و ليس الحقييرين مثل الدواعش صناعة اليهود الاسلام لم يكن تعصبا حتي علي الكفار أنفسهم و توسعت حضارتنا عبر القوة و اللين في نفس الوقت
      أفضل إنتصار عندما تهزم عدو أقوي منك بأضعاف

• olaa wrote:

مش لائى wrote:

المقصود ان شتان الفرق بين العلم لنهضة الامه او احراز تقدم للبشريه وبين العلم علشان الواحد ياخد شهاده يتجوز بيها.

olaa wrote:

مش شرط ممكن التعليم يبقا هو في حد ذاته هدف متجدد علطول عاوز اتعلم ومش شرط عشان الامه او احراز تقدم .. ممكن يبقا عشان الشخص نفسهبعدين انا توهت هو الكلام علي اية ومين بيودي فين :D !!
      واه انا مابيضيعش وقتي في تفاهات واه انا استاذة .. :P
      عاوز يتعلم علشان نفسه , وجهة نظر محترمه وخاصة ان الفراغ وحش

لو توهتي راجعى الموضوع من اوله يا استاذه علا , بس عموما مش لازم الموضوع طالما وصلك الهدف منه , لأن الموضوع نفسه ماهو الا وسيله :+P

وبالنسبه لآخر سطر , ميجراش حاجه عادى
      اليأس خيانه ..
    • Fohrer Ashref wrote:

التعليم الفاشل اللي خلي كل المسلمين فاشلين و يخرجو عن ذينهم و تاريخهم و قوميتهم و حتي لغتهم كيف تقول تعليم قول تخريب في زمننا الذهبي صعدو الكثير من الابطال في كل المجلات لانه كان يوجد حافز و تعليم إسلامي صحيح البعض لديهم فكرة ان العلم في الإسلام هعو مجرد قراءة و درراسة و حفظ القران بل العكس يتم زرع القيم الاخلاقية و الحضارية في الطفل لتكون قاعدة متينة له لتحقيق طموحاته و ليس الحقييرين مثل الدواعش صناعة اليهود الاسلام لم يكن تعصبا حتي علي الكفار أنفسهم و توسعت حضارتنا عبر القوة و اللين في نفس الوقت
      الله ينور
      اليأس خيانه ..