لعبة حدد الكلمة الدخيلة فى عدد من الكلمات

• لعبة حدد الكلمة الدخيلة فى عدد من الكلمات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معايا اليوم لعبة جديدة وشيقة اتمنى تنال اعجابكم ،

هعرفكم على اللعبة

اسمها لعبة حدد الكلمة الدخيلة في عدد من الكلمات

المطلوب تعرفون الكلمة الدخيلة (بالعامية يعنى الكلمة اللى مش فى سياق الموضوع )

مثال :

أسيا - افريقيا - استراليا - مصر

الكلمة الدخيلة هي : مصر(لانها دولة اما الباقى فهى قارات )

اتمنى تعجبكم اللعبة

يلا على بركة الله

ابدأ انا

[ أسد - نمر - فيل - طاووس ]

ماهى الكلمة الدخيلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

• الكلمة الدخيلة هي الطاووس
      وهذا لانه :
      1-طائر والبقية حيوانات
      2-لا يملك اذنين والبقية يملكون
      3-يمشي على قدمين والبقية يمشوا على اربعة اقدام
      هات الكلمة الدخيلة فيما يلي :
      ( سمكة القرش . سمكة السلمون . سمكة التونة . سمكة الاخليدوش )
      تحياتي
      وشكرا
    • ههههههه هو ده أخرك يا أمبراطور أكيد أكسجين غاز والباقى فلزات والله حلو طب خد دى وأكتشفها .
      حدد الكلمه الدخيله
      ( أباكان -ألاتاير- اليكساندروف - أنغارسك -أوفترينجن )

عندما تنتصر سيعرف أصدقائك من أنت وعندما تخسر ستعرف أنت من أصدقائك

:love2:
    • ₪Arthur₪ wrote:

ههههههه هو ده أخرك يا أمبراطور أكيد أكسجين غاز والباقى فلزات والله حلو طب خد دى وأكتشفها .
      حدد الكلمه الدخيله

هههههههه خلاص المرة الجاية هجبلك حاجة صعبة استعد

طبعا الكلمة الدخيلة : هى مدينة أوفترينجن

لانها مدينة من سويسرا على ما اعتقد والباقى مدن روسية

اكتشف الكلمة الدخيلة :

( بوليفيا - باراغواى - فنزويلا - كندا )
    • ماهى حاجه من ثلاثه يا أما أنت حلو فى معرفه العواصم والبلاد يا أما أنت سالت حد عليها يا أما بحثت عنهاعلى العموم كندا فى أمريكا الشماليه والباقى جنوبيه .
      حدد الكلمه الدخيله ( الفا- بيتا -جاما- أيتا ) :lol:

• ٱڵـٱمـﭜږٱطۅږ مـحمـﮂ wrote:

الكلمة الدخيلة فى حسب راى

هى سمكة القرش

لانه لها أسنان وكبيرة الحجم وتأكل الأسماك الاصغر منها

حدد الكلمة الدخيلة (ماغنسيوم - صوديوم - سيزيوم - أكسجين)

يا الغالي الكلمة الدخيلة ليست سمكة القرش بلا هي سمكة الاخيلدوش لانها رمز منظمة حماية الاسماك في العالم من الانقراض والاخليدوش تعني بالاوزبكية الابدية اي السمكة الابدية اما البقية فهي اسماك حقيقية
      طبعا الكلمة الدخيلة هي الاكسجين لانها غاز والبقية فلزات وايضا يمكن تصنيفها كمعادن
      تحياتي يا الغالي
      واعتذر على الغياب بسبب العمل
      وشكرا
    • طب قول بتاعتى كده وأتمنى ما تدمج السؤال بتاعى بعوالم أيكاريام وتقولى أيتا علشان الباقى من عوالم أيكاريام

• ₪Arthur₪ wrote:

ههههههه هو ده أخرك يا أمبراطور أكيد أكسجين غاز والباقى فلزات والله حلو طب خد دى وأكتشفها .
      حدد الكلمه الدخيله

₪Arthur₪ wrote:

ماهى حاجه من ثلاثه يا أما أنت حلو فى معرفه العواصم والبلاد يا أما أنت سالت حد عليها يا أما بحثت عنهاعلى العموم كندا فى أمريكا الشماليه والباقى جنوبيه .

بالنسبة للعبة يا الغالي رغم انك لاتدمجها باللعبة ولكن عادي
      ايتا هي الكلمة لانه العال الذي دمج والعوالم الاخرى ما زالت موجودة
      واما بالنسبة لغير اللعبة هناك العديد من المجالات وراح اذكر لك بعض المجالات التي تكون فيها ايتا الكلمة الدخيلة
      مجال الطاقة النووية
      ايتا الدخيلة لانها تعني التساوي في الطاقة النووية معا عنصرين مختلفين مشعين
      واما الفا وبيتا ناقص و بيتا موجب وجاما فهي تفككات للذرات طبيعة للذرات المشعة
      مجال الوراثة
      ايتا هي الكلمة الدخيلة لانها تدعى مرض يصيب الarn لو عايز اشرح المرض لا مشكلة عندي
      اما الفا وجاما وبيتا هي انواع سلاسل الadn في الدرجة للمستوى البنيوي الثاني والثالث والرابع
      مجال الاسلحة
      ايتا هي الكلمة الدخيلة ايضا
      الفا وبيتا وجاما هي نوع من الاسلحة الاشعاعية
      ولكن ايتا هي نوع من اساليب القتال المباشر
      اتمنى اني احسنت الاجابة
      اعطني الكلمة الدخيلة من هذه الكلمات لو كنت شاطر
      ( لوتوراز -كيتراز -هيماراز -عويتراز )
    • أيه ده أنتم بتاخدوها كوبى من الانترنت حرام عليك يا زيرو ده أنت حتى مش فاهم الى انت بتقولوا ولا أسلحه أشعاعيه ولا أى حاجه وازاى كاتب الفا وبيتا ناقص وجاى تقول تانى بيتا زائد :wacko: يا حبيبى أسمها سالب وموجب ما أنت نقلتها غلط بقى وأتأكد من كده كويس ثالثا هى فعلا أيتا على اعتبار أن الفا وبيتا وجاما أشعاعات نوويه بتخرجها العناصر المشعه كاليورانيوم والسيزيوم والباريوم نتيجه لزياده فى العدد الذرى أو الكتلى والله أعلم باساليب القتل لكن باين أنك بتتكلم عن الاسلحه النوويه وممكن الاجابه تبقى جاما على أعتبار أن الفا وبيتا وأيتا من الحروف القبطيه وطبعا لما حد هييجى هيبحث النت مش هيديله غير على انها أشعاعات لكن العقل بعدك قوى عنها.وبردو علشان ماتقوليش أيه علاقتى بالدين اللغه القبطيه هى لغه المصريين بعد أنتشار المسيحيه فى القرون الاولى

• ₪Arthur₪ wrote:

أيه ده أنتم بتاخدوها كوبى من الانترنت حرام عليك يا زيرو ده أنت حتى مش فاهم الى انت بتقولوا ولا أسلحه أشعاعيه ولا أى حاجه وازاى كاتب الفا وبيتا ناقص وجاى تقول تانى بيتا زائد :wacko: يا حبيبى أسمها سالب وموجب ما أنت نقلتها غلط بقى وأتأكد من كده كويس ثالثا هى فعلا أيتا على اعتبار أن الفا وبيتا وجاما أشعاعات نوويه بتخرجها العناصر المشعه كاليورانيوم والسيزيوم والباريوم نتيجه لزياده فى العدد الذرى أو الكتلى والله أعلم باساليب القتل لكن باين أنك بتتكلم عن الاسلحه النوويه وممكن الاجابه تبقى جاما على أعتبار أن الفا وبيتا وأيتا من الحروف القبطيه وطبعا لما حد هييجى هيبحث النت مش هيديله غير على انها أشعاعات لكن العقل بعدك قوى عنها.وبردو علشان ماتقوليش أيه علاقتى بالدين اللغه القبطيه هى لغه المصريين بعد أنتشار المسيحيه فى القرون الاولى

اولا يا الغالي انا لم اعمل كوبي من الانترنت بلا من عندي
      وان بحثت انت الانترنت ما راح تجد هذه المعلومات
      وانا هذه الملومات من عندي يا الغالي صحيح انا كتبت بيتا ناقص بدلا سالب وهي خطأ لانه لي مدة لم اكتب بالعربية منذ 10 ايام ولم اسمع كلمة با العربية وانا درستها با اللغة الانجلزية والبفرنسية لذلك اخطأت في الترجمة
      ثانيا كلمة المعلومات التي انا ذكرتها صحيحة 100/100
      وانا لست مصري لكي اعلم اللغة القبطية يا الغالي وهذه اول مرة اسمع بهذه المعلومة شكرا سأضيفها لمعلوماتي
      تحياتي
      وشكرا
    • كل الى أنت ذكرته من أسلحه أشعاعيه والمستوى البنيوى الثالث والرابع وكل الى قولته فى مجال الاسلحه فهو يعتمد فى أصله على السبب الاول وهو أنها مواد أشعاعيه وبعدين أنا عارف أن العلماء ما استخدموها فى صناعه القنبله النوويه وهو ده التطبيق الوحيد لاستخدام المواد المشعه فى مجال الاسلحه ولو عندك تطبيق تانى أنت عارفه ومتأكد منه قوله وأشرحه

• ₪Arthur₪ wrote:

كل الى أنت ذكرته من أسلحه أشعاعيه والمستوى البنيوى الثالث والرابع وكل الى قولته فى مجال الاسلحه فهو يعتمد فى أصله على السبب الاول وهو أنها مواد أشعاعيه وبعدين أنا عارف أن العلماء ما استخدموها فى صناعه القنبله النوويه وهو ده التطبيق الوحيد لاستخدام المواد المشعه فى مجال الاسلحه ولو عندك تطبيق تانى أنت عارفه ومتأكد منه قوله وأشرحه

اولا انت لم تفهم كلامي ياالغالي
      المجال الاول الطاقة النووية في الذرات
      التفككات الفا وبيتا سالب وبيتا موجب وجاما هي تفككات تحدث للذرات المشعة من اجل التوازن او الاستقرار
      وطبعا هذه التفككات استخدمها العلماء في عدة مجالات ومواضيع مختلفة
      انا منذ 10 سنوات عملت بحث الدكتوراة الدرجة الثلاثة في طب الاشعاعات في فرنسا وعملت بحث التخرج عن هذه التفككات في 1500 صفحة وانا لم اتحدث الا عن عنوان واحد من موضوع واحد في مجال واحد هو الطب
      المجال الثاني في البنية للجزائيات الوراثية ولا علاقة لها بالمجال الاول
      اكتشف العلماء انه ابتداء من البنية الثانوية للجزيئات الوراثية تتشكل سلاسل من الاحماض النووية والمواد الاخرى تتشكل عبارة عن سلاسل من النكيلوتيدات او الاحماض الازوتية سلاسل بيتا وجاما والفا
      اما بالنسبة لايتا في هذا المجال فهو مرض وراثي خطير جدا يصيب ال arn وهو لحاله موضوع كبير جدا
      المجال الثالث الاسلحة ولاعلاقة له بالمجال الاول او المجال الثاني
      الاسلحة بيتا وجاما و الفا الاشعاعية لاعلاقة لها بالذرات وانما هي اشعاعات تصنع داخل المخابر بمواد اخرى
      اما ايتا في هذا المجال هي نوع من اسلوب من اساليب القتال المباشر وهو اسلوب ترهيب العدو
      تحياتي

The post was edited 1 time, last by azero12 ().

• أنا فى الحقيقه أحب أشجعك فى دراستك لكن أمبارح قضيت وقت كبير علشان أراجع كتاب الكيمياء النوويه :D وتعالى نرجع تانى من الاول أنت قولت فى مجال الاسلحه بتم فى معامل خاصه أنت قصدك الانشطار النووى مثلا أو الاندماج النووى وبالنسبه لكلامك فى الامراض الجينيه أنك بتتكلم عن الاشعاعات المؤينه وخطورتها على الانسان .

• يا الغالي الاشعاعات المؤينة موضوع اخرى
      اما بالنسبة لانشطار والاندماج فهي تفككات ليست طبيعة وانما هي مفتعلة
      ولكن ولا يهمك يا الغالي
    • ليس انواع سكر يا الغالي وانما هي امراض
      وطبعا يا الغالي هو سؤال صعب ومش حتجده في جوجل لانها امراض يا الغالي
      راح اجيب انا
      هيماراز هي الكلمة الدخيلة لانها مرض يصيب المعثكلة باللغة العربية او البنكرياس باسمه العلمي
      اما البقية كيتراز وكذلك عويتراز وايضا لوتوراز هي امراض تصيب الادمة
      اوكي راح اسهل السؤال
      هات الكلمة الدخيلة من هذه الكلمات
      (بيليز -كيريباتي -عمان -لاتفيا)
      تحياتي
      وشكرا
    • azero12 wrote:

₪Arthur₪ wrote:

حدد الكلمه الدخيله

₪Arthur₪ wrote:

ماهى حاجه من ثلاثه يا أما أنت حلو فى معرفه العواصم والبلاد يا أما أنت سالت حد عليها يا أما بحثت عنهاعلى العموم كندا فى أمريكا الشماليه والباقى جنوبيه .

بالنسبة للعبة يا الغالي رغم انك لاتدمجها باللعبة ولكن عادي
      ايتا هي الكلمة لانه العال الذي دمج والعوالم الاخرى ما زالت موجودة
      واما بالنسبة لغير اللعبة هناك العديد من المجالات وراح اذكر لك بعض المجالات التي تكون فيها ايتا الكلمة الدخيلة
      مجال الطاقة النووية
      ايتا الدخيلة لانها تعني التساوي في الطاقة النووية معا عنصرين مختلفين مشعين
      واما الفا وبيتا ناقص و بيتا موجب وجاما فهي تفككات للذرات طبيعة للذرات المشعة
      مجال الوراثة
      ايتا هي الكلمة الدخيلة لانها تدعى مرض يصيب الarn لو عايز اشرح المرض لا مشكلة عندي
      اما الفا وجاما وبيتا هي انواع سلاسل الadn في الدرجة للمستوى البنيوي الثاني والثالث والرابع
      مجال الاسلحة
      ايتا هي الكلمة الدخيلة ايضا
      الفا وبيتا وجاما هي نوع من الاسلحة الاشعاعية
      ولكن ايتا هي نوع من اساليب القتال المباشر
      اتمنى اني احسنت الاجابة
      بالنسبة لآخى ارثر :

لا ما بنقلها

أنا جبتها من عندي

أنت تقدر تسئلنى فى علم الفضاء ( الكون ) - أو التاريخ الإسلامي

+ بالنسبة لسؤالك انا لسة ما درست الاشعات التى تتحدث عنها