مطلوب انسة للعمل

• مطلوب انسة للعمل

تخيلي حضرتك كده انك لقيتي خبر انهم طالبين آنسة حسنة المظهر للشغل في محل ملابس .. لا مش هتعدي علي الكاشير .. هتقفي في الباترينة اللي بره وانتي لابسة طقم والناس اللي ماشية هتعد تتفرج عليكي والمرتب 5 آلاف جنية !!
      .
      طبعا حضرتك هترفضي وتقوليلي لا ازاي يعني ! .. بس صدقيني انتي بتعملي كده كل يوم وببلاش كمان !! ... لما حضرتك بتلبسي الكارينا والفيزون والبودي وبتعملي حواجبك ورموشك وعيونك وخدودك وشعرك وبتحطي البرفان اللي بيجيب أول الشارع .. ساعتها زي ما النبي قال الشيطان بيزينك في عيون الرجالة وبتشيلي ذنب كل واحد هيبصلك .. ده غير انك فعلا بتبقي رخيصة في عيونهم لانك معروضة للكل !
      .
      والله انا مش متخلف ولا النبي كان متشدد ورجعي .. كل القصة اني مرضاش علي أختي انها تبقي عارضة أزياء كل واحد يبصلها من غير تمن .. لان تمنك غالي أوي عندنا #كوني_ملكة

• قال رسول الله صل الله عليه وسلم ( الذى لا ينطق عن الهوى ان هوا الا وحى يوحى )
      ــ
      *:*
      أيما امرأه استعطرت فمرت بقوم فشموا ريحها فهى زانيه
      *:*
      صدق رسول الله صل الله عليه وسلم
      ــ
      نصيحه لزوجتى فى المستقبل
      ــ
      انا أريدك ان تكونى جوهره فى مكنونك
      اريدك ان تكونى اميرتى
      بأخلاقك
      بعفتك بطهارتك
      وسوف اهديك
      حبى حنانى
      سوف اهديك الامــان
      سوف اخفيك داخل قلبى
      واظلل عليكى
      وسوف اكون لكى العون
      فى الشاب والمشيب
      ـ
      اللهم ارزقنا الزوجه الصالحه
      والذريه الصالحه
      وارزقنا حسن الخاتمه

• نايس بس كمان ممكن تكون اميرة و ملكة و محافظة عحالها و منظرها كتير حلو و ستايل ,, الشكل الخارجي ابدن مش مقياس و خصوصي بعالم الاحترام و البنات "و الجوهرة المكنونة"
      بحكيلك لاني انا معهم بأرض الواقع... و اللي بيعرف بيعرف "واللي ما بيعرف بيحكي هوا :Giggle: "
      تقبل مروري عزيزي و اتمنى انو فكرة الحكم عالبنت من المظهر تنتسى :6546:
      رأيي ممكن النقاش فيه :NessMa:
      :monster: FARAH :monster:
    • أراااااااااااااااااء
      بعدين يا غالى البنات كلها تعرف الاحاديث النبويه
      ولم يأمر النبى الرجل بأن يلزم المراه يالزى الاسلامى او كدا
      لأ ليس للرجل حق لأن المرأه لها حريه الاختيار مثلها مثل الرجل
      والنبى عليه الصلاه والسلام ما قال هذا عن امره ولكن قاله بأمر من الله سبحانه وتعالى
      واخيرا للبنت اللى موجوده هنا وردت مؤخرا
      اختى الموضوع غير قابل للنقاش من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر

وايضا ربنا سبحانه وتعالى يقول فى كتابه الكريم
      اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (59)

صدق الله العظيم
      :whip: VOLCANO :whip:
      قدْ خاب عبدٌ لا يصلى على النبى (صلى الله عليه وسلم)
    • السلام عليكم و رحمة الله

أول المرأة هي النوات الأولى لبناء مجتمع صالح و مثقف لاتحكم على النساء من مظاهرهم فالمظاهر خداعة . تراها متحجبة ولكن مافي القلوب لايعلمه إلى الله .
      إحترمو النساء فكما جاء فالحديث { أمك أمك أمك ثم أباك}
      صلاح الدين :saladin:
    • اولا شفيها لوتحجبين هل راح تنقص اناقتك من شي ....لا ...بالعكس قد يساعد علي زيادة الاناقة

والشكل الخارجي هو ردة الفعل الاولي لاي واحد ممكن تتعامل معاه سواءا بنت اولد

واسالي علماء النفس عن ردة الفعل الاولي وكيف ممكن تؤثر جتي علي شخصية الشخص نفسه

يعني مظهر البنت لابد انه يكون محتشم علشان تكون محترمة بعيون الناس

ثانيا انتي مأمورة انك تتبعين اوامر رسول الله صلي الله عليه وسلم بانك تخففين من خروجك

للشارع وانك تتحجبين وانك ماتتعطرين لما تخرجين برة بيتك هذا اذا انتي مسلمة طبعا

ثالثا نصيحة لكي اختنا اذا انتي مسلمة انك تتفقهين بدينك اكثر وتشوفين وين النقص اللي بكلامك
      اللي كتبتيه بينك وبين نفسك وانتي وضميرك

Miss Girl wrote:

نايس بس كمان ممكن تكون اميرة و ملكة و محافظة عحالها و منظرها كتير حلو و ستايل ,, الشكل الخارجي ابدن مش مقياس و خصوصي بعالم الاحترام و البنات "و الجوهرة المكنونة"

بحكيلك لاني انا معهم بأرض الواقع... و اللي بيعرف بيعرف "واللي ما بيعرف بيحكي هوا :Giggle: "

صدام اخو هدلة

• Miss Girl wrote:

نايس بس كمان ممكن تكون اميرة و ملكة و محافظة عحالها و منظرها كتير حلو و ستايل ,, الشكل الخارجي ابدن مش مقياس و خصوصي بعالم الاحترام و البنات "و الجوهرة المكنونة"

الاميرة والملكة لا تظهر الا على الملوك ، ده بالنسبه للملكه والاميرة .. وكذلك المرأه المسلمه عندنا .. هي بالفعل أميرة ولكن فى بيتها ولزوجها ..
      اما فى الشارع فكلما تعففت وتسترت كلما حافظت على سر جمالها الحقيقي " العفه " والله انا مش متشدد ولا انا رجعى .. بس الفكره كلها ان انا فعلا بغير جدًا على اهلى واخواتى ومحبش حد يبص لحد فيهم كأنهم عرض ازياء وبالاخص اننا بقينا عايشين في المستنقع .. وبالنسبه للمنظر والشكل فـ عمر الحجاب ما كان بيسئ للأشكال .. الحجاب والتعفف بيحمى الجمال وبيزيد من جمالهم فى الحدود المقبوله " طبعا اذا التزمنا به كما اُمرنا " .. اما بالنسبه للإحترام .. فأنا مش مطالب اروح افحص كل بنت عشان اعرف اذا كانت محترمه او لأ .. لهم منى كما امرنى ربي بغض البصر عنهم .. واذا كان التعامل لابد منه فهو فى نطاق الحدود .. وكل جوهرة مكنونه هي سر لنفسها وليس للأشخاص ..

• Ahmed Rezk wrote:

أراااااااااااااااااء

بعدين يا غالى البنات كلها تعرف الاحاديث النبويه

ولم يأمر النبى الرجل بأن يلزم المراه يالزى الاسلامى او كدا

لأ ليس للرجل حق لأن المرأه لها حريه الاختيار مثلها مثل الرجل

والنبى عليه الصلاه والسلام ما قال هذا عن امره ولكن قاله بأمر من الله سبحانه وتعالى

واخيرا للبنت اللى موجوده هنا وردت مؤخرا

اختى الموضوع غير قابل للنقاش من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر

وايضا ربنا سبحانه وتعالى يقول فى كتابه الكريم

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (59)

صدق الله العظيم

قبل ان أدخل بأي شئ يخص الدين سـ أسئلك سؤال واحد ..
      اذا كانت لديك اخت وأرادت النزول من البيت بالفيزون او بلباس ضيق جدًا او بشورت هل ستتركها تنزل بداعى الحرية وانك لا دخل لك بها ؟!
      كما تقول للمرأه حريه الأختيار كالرجل . سؤال خاص لك أخي احمد ..

.. اما بالنسبة لموضوع ان الاسلام لم يأمر المرأه بالزي الاسلامى فلنا فيه عوده ان شاء الله .. بالأحاديث حتى لا تقول أنى اتحدث بالهوى ..

• السلام عليكم
      يقول تعالى في كتابه الكريم
      بسم الله الرحمن الرحيم
      الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض
      صدق الله العظيم
      دي اختي بنسبه لى بعضنا من بعض عادي لما اقومها
      انما يا ريت متجيبش سيره اختي اصلا بمنتدي العبه ممكن اخلي المراقب يعطيك اانذار :)
      :whip: VOLCANO :whip:
      قدْ خاب عبدٌ لا يصلى على النبى (صلى الله عليه وسلم)